DAGS FÖR FÖRÄNDRING!

Valarbetet pågår för fullt, 18 dagar kvar till valet och det märks att många väljare vill ha en förändring i Eksjö kommun – en förändring som Socialdemokraterna kan stå för.

Vad vill Socialdemokraterna?
Socialdemokraterna i Eksjö kommun vill se många förbättringar där landsbygden, skolan och äldreomsorgen är prioriterade huvudområden.

Förutom detta vill vi bland annat arbeta för att:

• En extern genomlysning görs av kommunens arbetssätt och organisation i syfte att minska byråkratin och skapa bättre förutsättningar för välfärden.
  • Öppna ett vårdboende i Mariannelund.
  • Bevara Nedre dammen i Mariannelund.
  • Satsa på Eksjö museum.
  • Ingen bostadsbyggnation sker vid Storegårdsområdet i Eksjö.

– Vissa av de frågor vi driver kan säkert många partier ställa upp på och sympatisera med, men frågan är ju hur vi når dit och vilka prioriteringar vi gör på vägen. Med Socialdemokraterna vid rodret kan vi bidra till den förändring som vår kommun behöver, säger Sebastian Hörlin, förstanamn och kommunalrådskandidat.

Valresultatet avgör
Alliansen (C, M, KD och L) har styrt kommunen sedan 2006. Hur det kommunala styret kommer se ut kommande mandatperiod är upp till väljarna den 11 september.

– Det är viktigt att vara ödmjuk. Väljarna ger sitt förtroende och utifrån valresultatet utgår vi ifrån att alla är med och tar ansvar för kommunens bästa. Vi vill stå för en förändring i kommunpolitiken och det är det vi söker väljarnas förtroende för. Det har nu blivit uppenbart för väljarna att en röst på C, M, KD eller L är en röst på fortsatt högerallians-styre där den förändringen uteblir, säger Sebastian Hörlin.

Däremot är en röst på Socialdemokraterna fortsatt en garanti för att inget samarbete sker med Sverigedemokraterna.

– Vi har bara en ”röd linje” för samarbete och det är att vi fortsatt säger nej till SD. Vi står som partier alldeles för långt i från varandra i grundläggande uppfattningar, värdegrund med mera. Detta är ju också ett ställningstagande som gäller i alla nivåer för vårt parti, säger Rozita Hedqvist, fjärdenamnet på listan till kommunfullmäktige.

Valarbete in i det sista
Socialdemokraterna i Eksjö kommun genomför nu sin allra största valrörelse med fler aktiva valarbetare, fler utåtriktade aktiviteter och fler väljarsamtal än någonsin tidigare.

– Vi är ett stort parti, det största partiet i Eksjö kommun och vi har väldigt många engagerade medlemmar. Vi är ett gott gäng som trivs tillsammans och gillar att arbeta politiskt. På vår valsedel har vi 72 företrädare med olika bakgrund och erfarenheter vilket bidrar till många perspektiv på viktiga politiska frågor, avslutar Sebastian Hörlin.

Läs mer om vår kommunala politik HÄR.