Välfärden först – 1 maj

Välfärden är grunden för ett inkluderande samhälle och detta är något gemensamt som ska vara tillgängligt för alla, oavsett individuella förutsättningar.

All offentlig verksamhet bygger på välfärd. Vad betyder vår välfärd för dig i ditt liv, i din vardag? Möjligheten till skola och utbildning, sjukförsäkringssystemet, sjukvården, äldreomsorgen och rättsväsendet. Har du yngre barn? Lägg då till möjligheten till förskola och fritids samt möjligheten till föräldraledighet. Listan innehåller fler än dessa saker, den går att göra lång. Inget av det jag har räknat upp hade fungerat utan våra gemensamma ansträngningar och det är just bland annat dessa saker som är vår gemensamma välfärd.

Välfärden blir kanske aldrig perfekt utan kan alltid utvecklas men välfärden står också inför ett ständigt hot där andra partier och andra krafter vill montera ner delar av det som vi gemensamt byggt upp, begränsa tillgången till det att enbart gälla några av oss eller att bara vara tillgängligt utifrån vissa premisser.

Oavsett vem du är och vilken situation du befinner dig i så ska du alltid kunna lita på en välfärd som finns där och som inte sviker dig just då när du kanske behöver samhällets gemensamma kraft som mest.

Vi måste se till att bevara vår välfärd och komma ihåg att aldrig ta den för givet.

Därför sätter jag välfärden först!

Sebastian Hörlin
Socialdemokraterna Eksjö kommun

Ta ställning för välfärden du med! Fira 1 maj med arbetarrörelsen i Jönköpings län.

Läs mer här (Facebook): https://fb.me/e/CqD0ksj8
Förutom via Facebook kommer firandet även kunna följas via Youtube, https://www.youtube.com/channel/UCgMO_mTPchPKf0NAdngsahw